“I contend that for a nation to try to tax itself into prosperity is like a man standing in a bucket and trying to lift himself up by the handle.”
Winston Churchill

Heel logisch

Door Hans Bennink

5 juli 2004

Supermarkten liggen al een tijd lang gevuld met een hele stoot 'biologische producten'. De biologische branche heeft samen met de overheid afspraken weten af te dwingen bij de supermarkten. Hierin is vastgelegd dat er per jaar een minimale hoeveelheid biologische producten in de winkels moet komen te liggen. Een en ander wordt dan ondersteunt met informatieve commercials waarin wordt gesteld dat 'biologisch eigenlijk heel logisch is'.

Maar alle inspanningen ten spijt wenst de consument haar koopgedrag niet aan te passen. Alleen mensen die normaal ook hun boodschappen bij reformwinkels halen nemen de biologische variant van de varkenslap mee. Overige consumenten lopen daarentegen een metertje door en kiezen voor het voordeliger niet-biologische product. Heel logisch natuurlijk, want in de commercials wordt al gemeld dat er eigenlijk geen verschil is tussen beide producten, dus je zou wel gek zijn om meer te betalen. En om de dieren wordt pas weer na het eten gegeven.

Een kleine overwinning is er toch te melden voor de biologische branche. Omdat de supermarkt de overeengekomen hoeveelheden aan de straatstenen niet weet kwijt te raken, stopt de branche dat vlees van arren moede dan maar in de normale verpakking. Zo eten dus meer mensen -zonder dat ze het weten- het diervriendelijk gefokte vlees.

En met de groene stroom komt het ook al helemaal niet meer goed. Een paar jaar terug lieten 2,8 miljoen huishoudens zich met allerlei cadeautjes verleiden om over te stappen op 'duurzame energie'. Dat was niet alleen goedkoper, maar ook nog eens reuzegoed voor het klimaat en het milieu. Deze ommezwaai werd door de milieugroeperingen gevierd als een klinkende overwinning voor het milieu. Iedereen was opgetogen omdat Nederland toch een heel groen volkje bleek te zijn.

Helaas bleek deze liefde maar voor korte duur. Nu het belastingvoordeel voor groene stroom in 2005 komt te vervallen, valt de 'grijze' variant weer goedkoper uit. En daardoor zal dezelfde consument groene stroom massaal de rug gaan toekeren. Inmiddels luidt Greenpeace hierover de noodklok, want uit een NIPO-onderzoek blijkt dat meteen al voor 45% van de huishoudens te gelden. En naarmate er minder mensen aan 'groen' meedoen wordt de prijs per eenheid weer een stuk hoger, waardoor uiteindelijk nog meer mensen zullen kiezen voor 'grijs'.

Toch is die ophef daarover vreemd. Als je namelijk eerst iemand met lagere prijzen lokt, moet je niet raar opkijken als deze voor nog lagere prijzen weer net zo hard weg trekt. Dat had iedere marketeer je zo kunnen vertellen.

En zo blijkt dat de energiebedrijven in de afgelopen jaren dus fijn aan hun Duurzame Imago campagne hebben kunnen werken op kosten van de belastingbetaler. Nu de groene rook een beetje neer slaat blijkt de gemiddelde Nederlander eigenlijk geen ene malle moer om het klimaat of het welzijn van dieren te geven. De kritische consument laat zich namelijk maar door een ding leiden: de prijs. En dat is pas echt logisch!

Hans Bennink

Gerelateerde links:
- NIPO-onderzoek: Groene stroommarkt dreigt in te storten
- Biologisch, eigenlijk heel logisch


Over de auteur

Hans Bennink (1969) is van beroep internetprovider en is daar sinds 1996 professioneel mee bezig na een studie International Business aan de HEAO.

Uit zijn pennevruchten -die vaak op de actualiteit inspelen- komt zijn streven naar een vrijere maatschappij tot uiting. Het is daarbij zijn overtuiging dat uit het kunnen maken van keuzes de verrijking en verdieping van de mens tot haar volste wasdom kunnen komen.

Stichting MeerVrijheid
webmaster@meervrijheid.nl