12 maart 2004
Bij de uitgifte van een rijbewijs kan iedere verzekeringsmaatschappij voor zich bepalen onder welke voorwaarden ze een rijbewijs wil uitgeven. Waar sommige bedrijven 16-jarigen zullen willen verzekeren of juist vrouwelijke spitsrijders, daar zullen andere weer alleen het roze papiertje uit willen reiken na vijf schadevrije jaren of mensen die ook een slipcursus hebben gevolgd. De premie vormt daarbij de keuzefactor en deze zal aanzienlijk stijgen wanneer het risico voor schade hoog is. Om concurrerend en winstgevend te zijn zullen verzekeraars dus een balans moeten vinden tussen schaderisico enerzijds en de marktprijs anderzijds. En voorts kunnen ze het papiertje intrekken wanneer de automobilist het echt te bont maakt.
"Veilig rijgedrag wordt op deze manier financieel beloond en iedere automobilist zal premie betalen naar rato van diens schaderisico." |
![]() |
Hans Bennink (1969) is van beroep internetprovider en is daar sinds 1996 professioneel mee bezig na een studie International Business aan de HEAO.
Uit zijn pennevruchten -die vaak op de actualiteit inspelen- komt zijn streven naar een vrijere maatschappij tot uiting. Het is daarbij zijn overtuiging dat uit het kunnen maken van keuzes de verrijking en verdieping van de mens tot haar volste wasdom kunnen komen.