“De overheid is een handelaar in gestolen goederen, en elke verkiezing is een soort van vooruitgeschoven veiling van die goederen”
H.L. Mencken

De nadelen van importtarieven

Door Gale Boetticher

21 februari 2017

De laatste tijd wint het invoeren van importtarieven aan populariteit, met name door Trump.

De Amerikaanse president beschuldigt China en Mexico van het ‘stelen’ van banen, en wil daarom tot wel 35 procent belasting heffen op importproducten. Of dat gaat gebeuren is nog maar de vraag, maar het is een heel slecht idee. Importtarieven vernietigen juist welvaart.

Laten we als voorbeeld de autoindustrie nemen. In de afgelopen jaren hebben veel automerken nieuwe fabrieken geopend in Mexico. De auto’s kunnen daar relatief goedkoop geproduceerd worden, en worden daarna geëxporteerd naar de Verenigde Staten. Wat zou er gebeuren als Trump besluit een (hoge) belasting te heffen op de invoer van auto’s?

Minder innovatie. Voor buitenlandse fabrikanten, die geen of weinig fabrieken in de Verenigde Staten hebben, wordt het door de hoge belasting op hun producten een stuk lastiger om te concurreren met binnenlandse producenten. Daardoor ontstaat er een gebrek aan concurrentie en hoeven binnenlandse producenten minder moeite te doen hun product aan de man te brengen, met als gevolg minder innovatie.

Hogere prijzen. Fabrikanten bouwen niet voor niets zoveel auto’s in Mexico; het is daar een stuk goedkoper. Door belasting te heffen op de invoer van die auto’s moeten Amerikaanse consumenten meer betalen. Waar zij eerst bijvoorbeeld 20.000 dollar kwijtwaren voor een auto, kost die met een importtarief van 35 procent ineens 27.000 dollar. Natuurlijk kunnen ze uitwijken naar in Amerika gebouwde auto’s, maar die zijn door hogere productiekosten dan in Mexico ook een stuk duurder.

En de banen dan? Hoewel Trump en zijn medestanders waarschijnlijk bekend zijn met bovenstaande argumenten, werpen zij tegen dat binnenlandse banen door importtarieven beschermd zullen worden. Dit is echter een klassieke fout in het economische denken: ze kijken alleen naar de directe gevolgen van hun voorgestelde beleid, en niet naar de indirecte.

Natuurlijk zullen door het invoeren van importtarieven sommige autofabrieken verplaatst worden van Mexico naar de Verenigde Staten, met als gevolg dat Amerikaanse arbeiders daar kunnen werken. Maar wat vergeten wordt, is dat in andere Amerikaanse bedrijfstakken de werkgelegenheid juist afneemt. Als consumenten veel meer geld kwijt zijn aan het kopen van auto’s, dan houden zij minder geld over voor de koop van andere producten en diensten.

Voorbeeld: de auto van de familie Smith gaat onherstelbaar kapot, en dus hebben zij een nieuwe nodig. Vóór de invoer van importtarieven zouden zij 20.000 dollar betalen voor een nieuwe auto. Met hun spaargeld van 30.000 dollar hadden ze dan ruim genoeg geld over om in de zomer op vakantie te gaan naar Florida. Door het importtarief kost de auto nu 27.000 en moeten zij hun vakantie afzeggen om nog genoeg geld op de bank te houden.

Omdat er duizenden families zijn in een vergelijkbare situatie, ontstaan er grote veranderingen op de arbeidsmarkt. Sommigen van hen zullen nu een auto uit Amerika kopen in plaats van uit Mexico, waardoor de Amerikaanse autofabrieken nieuwe arbeiders moeten aannemen. Doordat er geen geld meer overblijft om op vakantie te gaan in Florida, moeten de hotels en attractieparken daar juist veel mensen ontslaan.

Uiteindelijk leveren importtarieven dus geen nieuwe banen op, maar worden ze slechts verplaatst van de ene naar de andere sector. Daar staat tegenover dat de prijzen stijgen – waardoor Amerikanen minder kunnen kopen – en dat er minder stimulans is bij bedrijven om te innoveren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de afname van de export naar Mexico, omdat de mensen daar ook minder te besteden hebben…

Als Trump Amerika weer groots wil maken, dan moet hij dus niet voor minder vrijhandel zorgen, maar juist voor meer.
 

Gale Boetticher is de auteur van Een Pleidooi voor Vrijheid – libertarisme in ’t kort (nu in vernieuwde druk). Bestel dat boek via Bol.com of in de plaatselijke boekhandel.

Over de auteur

Gale Boetticher is de auteur van Een Pleidooi voor Vrijheid – libertarisme in ’t kort (nu in vernieuwde druk). Bestel dat boek via Bol.com, boekenbestellen.nl of in de plaatselijke boekhandel.

Stichting MeerVrijheid
webmaster@meervrijheid.nl