Een eenvoudige manier om het fileprobleem op te lossen

Door Redactie

27 mei 2010

Privatiseer de wegen!

Waarom zijn er files?

Wellicht denkt u dat dit komt omdat er teveel auto's zijn of te weinig wegen, dat mensen te weinig van huis uit werken, of teveel op dezelfde tijd naar of van hun werk vertrekken. Voor alle van deze redenen is iets te zeggen, maar het werkelijke probleem ligt dieper.

Als een restaurant slecht eten serveert, onbeschofte serveersters heeft en te hoge prijzen vraagt, dan gaat het restaurant failliet. Maar de werkelijke, onderliggende oorzaak is slecht management. Hetzelfde geldt voor wegen.(de vergelijking komt van econoom Walter Block) De overheid heeft vrijwel alle wegen in Nederland in haar bezit. Zij bepaalt wanneer er aan de weg gewerkt wordt, wanneer wegen af te sluiten in verband met ongelukken, wie er tegen welke prijs (gratis!) op mag rijden, enzovoorts. De overheid is de manager van het wegennet. En de ellenlange files zijn slechts een (uitermate frustrerend) symptoom van het slechte management door de overheid, een onvermijdelijk gevolg van deze vorm van wegensocialisme.

Maar kan het ook anders? Is het mogelijk om het wegennet aan de vrije markt over te laten en hoe zou dit eruit zien? Walter Block beschreef het in zijn boek The Privatization of Roads and Highways (pdf). En John Stossel geeft in de onderstaande video voorbeelden van succesvolle privatisering van wegen.


Gerelateerde links:

- Issues: Vervoer
- Lezing over de privatisering van het wegennet (audio)

Stichting MeerVrijheid
webmaster@meervrijheid.nl