Brave burgers

Door Henk Steenhuis

4 juni 2008

Is er nog nieuws van het belastingfront? Nou en of.

De term ‘vliegtaks’ is de laatste tijd zo vaak gevallen, dat je zou vergeten hoe kort dit woord nog maar bestaat. Als u binnenkort per vliegtuig op reis gaat, komt er een aardig bedrag – zo’n 45 euro – boven op de ticketprijs, ter bestrijding van het leed dat de natuur wordt aangedaan. Wat er precies met die toeslag gebeurt, kan niemand vertellen, maar hoe dan ook: het geld komt uit uw portemonnee en verdwijnt in de staatskas.

Als u een nieuwe auto koopt, betaalt u 42,3 procent belasting over de netto-cataloguswaarde. Waarom? Moet u soms straf hebben?

Bij de staatskas zit staatssecretaris De Jager, een wat dikkige jongeman, die zich met toewijding op nieuwe vormen van belastingheffing toelegt. Want behalve de vliegtaks heeft hij meer verrassingen in petto. Eerder dit jaar verhoogde bij de bijtelling voor mensen met een auto van de zaak. Ook stelde hij de kilometerheffing in het vooruitzicht. 

Een soortgelijke wendbaarheid legde hij overigens niet aan de dag toen er stemmen opgingen om de bpm, de aankoopbelasting voor nieuwe auto’s, af te schaffen als het rekeningrijden straks wordt ingevoerd en de automobilist een nieuw offer zal moeten brengen – naast de alsmaar stijgende benzineprijzen waar de fiscus als eerste van profiteert.

Belasting betalen is zo vanzelfsprekend dat maar zelden de vraag wordt gesteld hoe redelijk de heffingen zijn die onder de meest verschillende namen tot ons komen. Neem nou de bpm. Als u een nieuwe auto koopt, betaalt u 42,3 procent belasting over de netto-cataloguswaarde. Waarom? Moet u soms straf hebben? Of een boete voor het feit dat u een nieuwe auto kunt kopen? Beging u een onrechtmatige daad en zijn de zaken zo weer rechtgezet?

De Nederlandse kiezer behoort tot het meest gedweeë stemvee dat er is als het om belastingen gaat.
De Nederlandse kiezer behoort tot het meest gedweeë stemvee dat er is als het om belastingen gaat. Want qua noviteiten krijgt hij dadelijk ook nog de verpakkingsbelasting, de slurptaks, hogere accijns op brandstof, rookwaar en alcohol, hogere belasting op de aanvullende pensioenregeling, hoger forfait voor de eigen woning, shredderbelasting en een fijnstof-toeslag voor zijn kiezen. En hij geeft geen kik.

Daarom gaat de overheid door op de ingeslagen weg. De rioolbelasting gaat omhoog, de ozb wordt verhoogd, de motorrijtuigenbelasting (van de provincie) gaat omhoog, verkeersboetes zijn duurder geworden en Wouter Bos zint op manieren om de topinkomens aan te pakken. 

Zijn collega, minister Cramer van Milieubeheer, wil huishoudens met een hoog energiegebruik zwaarder treffen en als het aan haar partijgenoot Diederik Samsom ligt, komt er zelfs belasting op de consumptie van vlees. Waarom ook niet, niemand maakt immers bezwaar.

Zou het kunnen dat de overheid op deze manier gewoon te veel geld incasseert? Jawel, er zijn tekenen die hierop wijzen. Zo hoorden we vorige week dat de bekeuringen van een aantal bewindslieden die te hard rijden, niet langer worden betaald door betrokkenen zelf; het is de staat die hiervoor opdraait. Nog niet alle ministeries volgen deze nieuwe beleidsregel, maar het kan geen toeval zijn dat de boetes van Wouter Bos en Jan Kees de Jager inmiddels door het ministerie van Financiën worden betaald. Daar zitten de pioniers.

Deze editorial is afkomstig van de site van HP/De Tijd.

Gerelateerde links:
- Is belasting diefstal?
- Hoeveel belasting betaalt u?
- Belasting Bevrijdingsdag!
- Belasting is gelegaliseerde roof
- Hoogervorst en de 'Fat Tax'
- Fiscus ontwijken loont bij 20.000 euro winst
- Belastingmonopolie
- Issues: Belasting
- Libertarisch manifest

Stichting MeerVrijheid
webmaster@meervrijheid.nl