“Neem nou sociale zekerheid. De jongeren hebben altijd bijgedragen om de ouderen te steunen. Vroeger hielpen de jongeren de ouderen uit plichtsbesef en een gevoel van liefde. Zij dragen nu bij aan de steun van iemands anders ouders vanwege dwang of angst. De vrijwillige steun versterkte de familiebanden; de gedwongen steun verzwakte deze.”
Milton Friedman

'Kilometerheffing is melkkoe'

Door Redactie

13 februari 2008

De Telegraaf meldt: 'De Kilometerheffing leidt zoals veel automobilisten al dachten tot een enorme verhoging van de lasten. PvdA-minister Bos (financiën) gaat er 15 miljard euro mee verdienen.'

Dat zeggen professor Peter Kavelaars en dr. Dirk Albregtse van de Erasmus Universiteit in het Financieele Dagblad.

Het kabinet van PvdA, CDA en Christenunie wil de BPM langzaam (tot 2012) laten opgaan in een heffing per gereden kilometer. Door de systeemwijziging dreigen veel automobilisten dubbel gepakt te worden. De overheid zou eigenlijk de al betaalde BPM moeten teruggeven aan autorijders. Wouter Bos wil dat niet: dat is te duur.

Het kabinet heeft altijd gezegd dat de hele operatie niks zou kosten. CDA-woordvoerder Ger Koopmans zegt tegen de krant: 'we hebben nooit gezegd dat een individuele automobilist niet meer gaat betalen. Mensen die net een nieuwe auto hebben gekocht en daar lang in blijven rijden, gaan meer betalen. Wie na de afbouw van de bpm een auto koopt, betaalt minder.'

Volgens Kavelaars en Albregtse zou de staat eigenlijk aan iedereen de teveel betaalde BPM moeten terugbetalen: dat kan oplopen tot 15 miljard euro.

Omdat dat dat in 'Den Haag' niet haalbaar is, zou de autorijder een soort tegoed moeten krijgen: de teveel betaalde bpm wordt afgetrokken vanaf het begin van het rekeningrijden per kilometer. De eerste kilometers rij je dan 'gratis', aldus de krant. 
Op MeerVrijheid schreef Kim Winkelaar 5 jaar geleden al over de onzin van de kilometerheffing:
De kilometerheffing heeft zo weinig voor- en zoveel nadelen dat het een wonder is dat men er überhaupt serieus over praat. Het plan zal de files niet korter maken, de verkeersveiligheid verslechteren, de economie aantasten en de werkloosheid doen stijgen. Niet één burger zal er echt op vooruit gaan, het zijn slechte politici die zich met deze plannen kunnen wentelen in hun toegenomen macht over de burger. Iedere volksvertegenwoordiger die die titel eer wil aandoen dient zich dan ook met hand en tand te verzetten tegen dit plan. Lees verder.
'Auto-inkomsten voor de overheid: 17 miljard. Auto-uitgaven voor de overheid: 2.2 miljard.'
In een eerder bericht van de Telegraaf werd duidelijk gemaakt dat het rijk in totaal derhalve in 2007 meer dan 17 miljard euro uit de automobilist te knijpen. Daartegenover staat een schamele investering van 2,7 miljard euro voor aanleg, beheer en onderhoud van het wegennet. En Frank Karsten schreef eerder over de automobilist als melkkoe:

Volgens de BOVAG investeert Den Haag slechts zo'n 2,2 miljard in rijkswegen en lokale en regionale infrastructuur. Daarmee komt de verhouding Auto-inkomsten : Auto-uitgaven op ruwweg 7 : 1. De oorzaak van files is dan ook eenvoudig gevonden. De overheid moet niet zeuren over spitsstroken en andere maatregelen die niet of amper helpen. Bijbouwen zou het devies moeten zijn. Desnoods de met dubbeldekswegen zoals men in andere landen kent. Lees verder.
Conclusie: zeg niet dat we u niet gewaarschuwd hebben.

Stichting MeerVrijheid
webmaster@meervrijheid.nl