Europa, best bemoeizuchtig

Door Frank Karsten

1 mei 2004

Sinds vandaag is het dan zover, tien nieuwe landen zijn toegetreden tot de Europese Unie. In diverse landen werd dit uitbundig gevierd en gisteravond was op de zenders van alle landen de ceremonie te volgen.

Dat de meeste Europeanen niet zo warm lopen voor deze ambitie van Eurocraten mag de pret niet drukken. Europa moet! volgens menig politicus. Dat Europeanen flauwtjes gapen bij het aanhoren van de Europese gedachte ligt volgens hen niet aan het idee van Europese centralisatie maar aan de voorlichting, dáár schort het aan.

Als er al in een land al een referendum werd gehouden aangaande toetreding, de euro of andere grote beslissingen dan werd er van overheidswege veel geld gepompt in propaganda. Als dat niet de gewenste uitwerking had dan lag dat uiteraard aan een verkeerd begrip van burgers en de onvolledige staatsvoorlichting en probeerde men het nog een keer (zie Ierland). Zo'n referendum is eigenlijk weinig anders dan de vraag: Wilt u nu Ja of later pas? Een Nee is slechts een tijdelijk Nee en een Ja blijft Ja. Gewoon blijven vragen, wel even de juiste momenten afwachten en uiteindelijk krijg je een positief antwoord.

In Nederland gaat men door om de lauwe gevoelens voor Europa (Nederland is overigens zo'n beetje het meest Eurofiele land) op te warmen. De naam van een recentelijk gelanceerde campagne luidt "Europa, best belangrijk" en die slogan werd al meteen neergeschoten door critici als buitengewoon zwak en ondergravend.

Gisteren was het dan Koninginnedag en plaatsten de reclamemakers een werkelijk wervende advertentie in de krant.

Vandaag viert Nederland zijn eigen feestje.

Zestig procent van onze wetgeving komt uit Brussel. Dus is Europa best belangrijk. Maar nu even niet. Dan vieren wij Nederlanders ons eigen feestje. En dat zullen we altijd blijven doen. Want Europa regelt heus niet alles. Lees meer op www.bestbelangrijk.nl.


Nu zou je denken dat zo'n propagandauiting positief moet zijn maar het lijkt eerder dat de tekst de eigen ruiten ingooit. Wordt u eurofieler door de advertentie? Voor iemand die al kritisch stond tegenover Europa gooit deze advertentie juist olie op het vuur. Het lijkt eerder op een wake-up call dan op een wervende campagne. Je hoort de euro-kritische burger al denken: Mijn hemel, heeft Nederland al zoveel autonomie verloren? En nu wordt ons als kluif het behoud van Koninginnedag toegeworpen. Big deal!.

Inderdaad ja, kruimels zijn voor onszelf, de brokken voor de politici en technocraten in Brussel. Brussel bepaalt wat wij eten en drinken en Nederland mag de kleur van het tafellaken uitkiezen. De afstand tussen burger en politiek is steeds groter geworden en de concurrentie tussen lidstaten vermindert steeds verder. Europa is er niet meer alleen voor afstemming van algemene zaken als voltage, terrorismebestrijdiging en verkeersregels maar voor details als roken, discriminatie, reclame, arbeidsrechten, meningsuiting, ladders en worsten. Europa, best bemoeizuchtig.

Frank Karsten

Over de auteur

Frank Karsten is oprichter van de Stichting Meervrijheid en hoofdredacteur van de bijbehorende website.

Samen met Karel Beckman schreef hij De Democratie Voorbij, een boek dat inmiddels in 20 talen beschikbaar is.

In 2018 publiceerde hij De DiscriminatieMythe, waarin hij een kritische visie op het gelijkheidsdenken uiteenzet.

Stichting MeerVrijheid
webmaster@meervrijheid.nl