Gratis vliegen met RyanAir

Door Frank Karsten

3 april 2006

Michael O'Leary is CEO van de bekende Ierse vliegmaatschappij Ryanair en heeft het leuke plan om vliegreizen gratis te maken.

Voor velen zal dat klinken als kletspraat maar O'Leary is daar bepaald de man niet naar. Naar verluidt geeft het bedrijf al een kwart van zijn tickets weg.

De prijsbreker in de lucht verwacht namelijk via tal van andere wegen genoeg inkomsten te kunnen genereren. 98% van alle Ryanair-tickets wordt via het internet verkocht en door het doorlinken naar hotelsites of autoverhuursites wordt middels commissie bijverdiend. Nieuwe besparingen en inkomstenbronnen moeten de ticketprijs de komende jaren richting de nul drukken.

De zelfverzekerde O'Leary leidt inmiddels de meest winstgevende vliegmaatschappij van Europa en vervoert meer passagiers dan reuzen als Air France of Britisch Airways. Alleen Lufthansa moet nog van de troon gestoten worden.

Leuk is dat bedrijven als Ryanair ondanks hun lage prijzen veel winst maken. In 2005 steeg de omzet zo'n 20% over 2004 naar $1.7 miljard. De netto-winst bedroeg toen $368 million wat een jaloersmakend netto-winst percentage van 22% (!!) betekende. Hoger dan welke concurrent ook en zelfs hoger dan de 7,2% die leermeester Southwest Airlines wist op te tekenen. Om het perspectief aan te geven: over de jaren 2001 tot 2005 bedroeg het totale netto-verlies van de industrie een gigantische $42 miljard.
 

Michael O'Leary
Wie zou niet blij zijn?
De prijsstunter is zeer fanatiek als het gaat om kostenbesparing en buit op inventieve wijze allerlei mogelijkheden uit om extra inkomsten binnen te krijgen. Passagiers moeten aan boord los betalen voor versnaperingen of kranten en moeten extra betalen voor hun koffers. Verder vliegt Ryanair vanaf regionale vliegvelden (zoals Eindhoven) waarmee kosten en omlooptijd verder worden verminderd. Daarnaast ziet het bedrijf er geen probleem in om levensgroot reclame te maken door hun vliegtuigen te beschilderen met bedrijfslogo's als die van autoverhuurmaatschappij Hertz.

Door reclame te maken, commissie te vragen en voor alles aparte prijzen te rekenen genereerde het bedrijf 265 miljoen dollar omzet (15.6% van het totaal) voor zaken anders dan ticketverkoop.

Wie wel eens gevlogen heeft met Ryanair merkt aan alles dat het een no-nonsense maatschappij is. Geen dure slurfen of busjes die passagiers naar het vliegtuig voeren, zelfs geen gemotoriseerde trap waarlangs passagiers in- of uitstappen. Een bescheiden trap schuift gewoon uit het vliegtuig (standaard een Boeing 737) waardoor kosten en tijd worden bespaard. Door die werkwijze stappen nieuwe reizigers vaak al tien minuten nadat hun voorgangers zijn uitgestapt naar binnen en worden hun koffers tegelijkertijd ingeladen. Ryanair maakt vliegen zo normaal als de bus nemen.

O'Leary heeft gelukkig meer zaken op stapel om inkomsten te verhogen en ticketprijzen te verlagen. Zo wil hij vanaf 2007 passagiers de mogelijkheid geven te gokken tijdens de vlucht. Wie arm instapt kan zo misschien rijk uitstappen.

Ryanair is een mooi voorbeeld hoe de liberalisering van de Europese luchtvaart ervoor heeft gezorgd dat iedereen goedkoop kan reizen. Waar eerst trotse en dure nationale maatschappijen het luchtruim beheersten zijn het nu innovatieve bedrijven als Ryanair die de dienst uitmaken en de mensen en winsten binnenslepen. Dat de Socialistische Partij nog steeds niet is te spreken over marktliberalisering (en veel Nederlanders met hen) blijft vreemd. Blijkbaar zien zij ze vliegen.

Frank Karsten

Gerelateerde links:
- Wikipedia over Ryanair met info, kritiek en lof
- Ryanair website
- A radical fix for airlines: Make flying free

Over de auteur

Frank Karsten is oprichter van de Stichting Meervrijheid en hoofdredacteur van de bijbehorende website.

Samen met Karel Beckman schreef hij De Democratie Voorbij, een boek dat inmiddels in 20 talen beschikbaar is.

In 2018 publiceerde hij De DiscriminatieMythe, waarin hij een kritische visie op het gelijkheidsdenken uiteenzet.

Stichting MeerVrijheid
webmaster@meervrijheid.nl