“Eén van de methodes die etatisten toepassen om kapitalisme te vernietigen bestaat uit het instellen van regels die een bepaalde industrie aan handen en voeten binden, het ze onmogelijk makend problemen op te lossen, en dan verklaren dat de vrije markt gefaald heeft en dat meer regulering noodzakelijk is. ”
Ayn Rand

Commercie

Door Bart Croughs

26 oktober 2005

Het zal de voetballiefhebber niet zijn ontgaan: afgaande op de uitzendingen van Talpa lijkt het eredivisievoetbal dit jaar beter en spannender dan voorgaande jaren.

Hoe dit te verklaren? Zelf meende ik in al mijn naïviteit dat er eenvoudig beter werd gevoetbald.

Het komt niet vaak voor dat ik tot dieper inzicht wordt gebracht door een Nederlandse krant, maar afgelopen week is dat toch gebeurd. De Volkskrant heeft me uit mijn droom geholpen. In een vlammend betoog verklaarde een redacteur van die krant hoe het komt dat het lijkt alsof ‘elk duel in de eredivisie bol staat van de spanning, van hoog niveau is en wordt bekeken door dolenthousiaste supporters die de middag of avond van hun leven hebben’. Zijn verklaring: dit komt door de manier waarop De Mol het voetbal presenteert. De Mol benadert het voetbal niet kritisch maar positief, en weet zo de Nederlandse competitie een stuk opwindender te maken. Dit klinkt plausibel – in ieder geval plausibeler dan mijn eigen verklaring dat het Nederlandse voetbal er ineens flink op vooruit is gegaan, toevalligerwijze precies op hetzelfde moment dat De Mol het in beeld ging brengen.

Dat is het aardige van de vrije markt: je merkt pas wat je gemist hebt als er een einde komt aan de overheidsbemoeienis. Je kunt nog zo goed op de hoogte zijn van de voordelen van economische vrijheid, toch viel onmogelijk te voorspellen dat het kapitalisme in staat zou zijn om onze enigszins middelmatige voetbalcompetitie om te toveren in een spektakelstuk.

Onnodig te vermelden dat de Volkskrant dit alles niet ziet als vooruitgang. Voetbal is geen amusement en mag dus ook niet zo worden behandeld! Nee, voetbal is Iets Heel Erg Belangrijks, en dus moet er Kritische Journalistiek worden bedreven. De voetbalverslaggevers van Studio Sport die al die jaren op kosten van de belastingbetaler de kritische intellectueel hebben uitgehangen in plaats van amusement te brengen, worden door de Volkskrant op een voetstuk geplaatst. Gelukkig is het gedachtegoed van de Volkskrant, althans wat het voetbal betreft, inmiddels irrelevant geworden.

Tot slot een tip voor intellectuelen die zich ergeren aan de reclames tussen de wedstrijden: schaf een dvd-recorder aan. Ook al zo’n prachtig product van de commercie.

Bart Croughs

Deze column verscheen eerder in HP/De Tijd.

Over de auteur

Bart Croughs (1966) is een van de vruchtbaarste libertarische geesten van Nederland. Hij is afgestudeerd in de filosofie en was voorheen hoofdredacteur van het tijdschrift "Reactie".

Bart Croughs schreef het boek "In de naam van de vrouw, de homo en de allochtoon". U kunt het bestellen bij Lulu.com of delen ervan hier lezen. Het is een humoristische en felle aanval op het links intellectuele denken in Nederland en legt op zeer leesbare wijze de inconsequenties ervan bloot.

Verder schreef hij voor Playboy zijn eigen column in de periode van maart 1997 tot en met augustus 1998. Gedurende enkele jaren had Croughs een column in het opinieweekblad HP/de Tijd.

Stichting MeerVrijheid
webmaster@meervrijheid.nl