Hoera! de Chinezen komen! - deel 2

Door Redactie

17 oktober 2005

China is weer veel in het nieuws de laatste tijd: eerst was er het (tijdelijke) verbod van de EU, dat zich graag als voorstander van vrijhandel profileert, op de import van enorme hoeveelheden textiel uit China omdat de quota's voor 2005 waren overschreden. De inefficiënte Europese textielindustrie moest beschermd worden door deze quota's ten koste van de miljoenen consumenten die zo niet goedkope en gelijkwaardige kleding uit China konden kopen. Daarnaast was er veel ophef over de Chinese SUV, de Landwind. De Duitse ANWB publiceerde een vernietigend veiligheidsrapport dat een paar weken daarna op haar beurt werd hard werd aangevallen: de Duitse ANWB zou zich voor het karretje van de Duitse auto-industrie hebben laten spannen en op enigerlei wijze geknoeid hebben met haar tests. Het is duidelijk, de angst voor de opkomst van de Chinese economie zit er goed in. Ten onrechte.

Een jaar geleden berichtten we over een uitzending van het VPRO-programma Tegenlicht die gewijd was aan de onstuitbare Chinese economische groei en de gevolgen die dit voor de wereld zal hebben. Dit jaar ging Tegenlicht terug naar China om de stand van zaken te peilen.

Neemt China Europa over? Dat is de vraag in deze tweede 'De Chinezen komen'. Precies een jaar geleden onderzocht Tegenlicht hoe China het economisch wereldtoneel aan het veroveren is, en welke effecten deze expansie zou hebben op Europese economieën.

Nu, een jaar later spreekt programmamaker Olaf Oudheusden verder met dr Axel Berkofsky, adviseur van zowel de EU als het bedrijfsleven, en verantwoordelijk voor de relaties tussen China en de EU. In dit tweede deel ook een bezoek aan Prato, het eeuwenoude centrum van de Italiaanse mode en textiel industrie. Hier wordt zichtbaar hoe de Italiaanse confectie ateliers door de Chinese ondernemersgeest wordt opgeslokt. Zo werden de laatste twee jaar 1700 van de 5000 bedrijven overgenomen door Chinezen. En werden 30.000 arbeidskrachten uit China geïmporteerd, die gemiddeld 16 uur per dagen 7 dagen per week werken. En hun namen hebben veranderd in Andrea, Henry en Laura.
En wat is het antwoord van Europa op al deze Chinese ondernemersdrift? Tegenlicht zoekt verder.

Sinds Deng Xiaoping begin jaren '80 het kapitalisme via een achterdeur naar binnen liet glippen, is China bezig met een onstuimige opmars in de wereldeconomie. Met een haast ongelimiteerde beschikbaarheid aan goedkope arbeidskrachten, een groeiende dosis zelfvertrouwen en kennis van de westerse handelsmentaliteit, en bovenal een in sneltreinvaart ontwikkelende kenniseconomie kan Europa haar borst nat maken.
De verwachting is dat Chinese elektronicagiganten als Legend, TCL en Haier, en daarnaast duizenden kleine en middelgrote bedrijven, de komende jaren de gevestigde westerse bedrijven ook op hun thuismarkt van hun troon zullen willen stoten. In Europa nam TCL vorig jaar televisiefabrikant Thomson over, en onlangs werd ook Alcatel ingelijfd. Doel van de overnames is snel een merknaam op te bouwen in Europa. Haier, fabrikant van huishoudelijke apparaten in Qingdao, volgt een andere strategie. Zij kozen een aantal jaren geleden een eigen, Duitse dus degelijke, merknaam en proberen die nu groot te maken in Europa en de VS.

Ook in Nederland zijn de signalen van de Chinese expansiedrift zichtbaar; het Kruidvat is in handen van een Chinese investeerder, net als ECT, het grootste havenbedrijf van Rotterdam. En Haier, fabrikant van huishoudelijke apparaten, heeft inmiddels een distributeur in Nederland. Verder arriveren dagelijks Chinese handelsmissies in ons land, op zoek naar samenwerking met of overname van bedrijven.

In het Italiaanse Prato wordt sinds de 14e eeuw textiel en mode geproduceerd. De afgelopen tien jaar hebben Chinese ondernemers deze markt bijna helemaal in handen gekregen. De laatste Italiaanse textielbaronnen zijn in een verbeten concurrentiestrijd verwikkeld, maar dagelijks sluit één producent zijn deuren.

In Tegenlicht gesprekken met ondernemers, economen en politici over de kracht, macht en toekomst van de Chinese economie, en de effecten daarvan in Europa

Zoals we vorig jaar ook al schreven: Enkel zij die geloven dat economie een zero-sum game is, waarbij de één slechts kan winnen door de ander te laten verliezen, zullen huiveren bij de gedachte dat China zich gaat openen en ontwikkelen en enkel zij zullen waarschuwen voor banenverlies, valse concurrentie en pleiten voor protectionisme en argwaan.

Voor mensen die begrijpen dat een vrije markt-economie een voortdurende, zich steeds uitbreidende win-win situatie is, is de ontwikkeling van China een zegen! 1.3 miljard mensen die steeds meer deel gaan nemen aan de wereldwijde arbeidsverdeling, die steeds efficiënter zullen gaan produceren en luisteren naar de behoeften van consumenten, die de wereld zullen gaan rondreizen en hun eigen land openstellen voor de wereld... Het worden mooie tijden.

- Bekijk deel 1.
- Bekijk deel 2.

Stichting MeerVrijheid
webmaster@meervrijheid.nl