“Private property is redundant. "Public property" is an oxymoron. All legit property is private. If property isn't private it's stolen. ”
Gustave de Molinari

Verzekeraars vervullen taken falende overheid

Door Redactie

25 juli 2005

De voornaamste taak van de staat is (of zou zijn) de bescherming van burgers tegen geweld. En men heeft duidelijk moeite die taak een beetje naar behoren te vervullen gezien de stijgende criminaliteitscijfers en de drastisch gedaalde pakkans. Op MeerVrijheid betoogden we vaak dat particuliere beveiliging beter werkt dan gedwongen staatsbeveiliging. Ook Hans-Hermann Hoppe geeft in deze interessante lezing "Protection and the Market for Security" (59 minuten in MP3) aan welke prikkels voor private beveiligings- en verzekeringsorganisaties gelden. Dagblad de Telegraaf schreef afgelopen woensdag over de initiatieven van Nederlandse verzekeringsmaatschappijen om gestolen Nederlandse auto's terug te halen uit Polen via particuliere beveiligers aldaar. Verzekeringsmaatschappijen hebben zich contractueel verplicht klanten te vrijwaren als zij schade ondervinden. En hoe meer buit zij kunnen terugclaimen des te minder ze hoeven uit te keren. Gelukkig voor onze lieve overheid wordt men daar niet lastig gevallen met dit soort prikkels.

Verzekeraars schakelen Pools detectivebureau in

Nederlandse verzekeraars schakelen in de strijd tegen de georganiseerde maffia in de voormalige Oostbloklanden zwaarbewapende en geuniformeerde Poolse detectives in, die gestolen auto’s en vrachtwagenladingen moeten terughalen.

De plaatselijke autoriteiten in de betrokken landen geven, onder strikte voorwaarden, toestemming voor dergelijke praktijken, waarbij criminelen keihard worden aangepakt en verzekeraars financieel gespaard blijven.

Detectivebureau Rutkowski, dat vestigingen heeft in het Zuid-Poolse Chorzów en Wenen, slaagt erin om maandelijks minstens drie tot vijf gestolen ladingen afkomstig van Nederlandse transporteurs op te sporen. Daarnaast lukt het de bewapende medewerkers ook jaarlijks grote aantallen gestolen personen- en leaseauto’s boven water te krijgen.

Toestemming
„Onze mensen bezitten een wapenvergunning en we vragen nadrukkelijk toestemming om bij de opsporing van Nederlandse auto’s in die landen indien nodig wapens te gebruiken”, aldus directeur Anna Rutkowski (52) van het gelijknamige detectivebureau. De politie houdt bij invallen op grote afstand een oogje in het zeil.

Volgens Rutkowski doen steeds meer Nederlandse verzekeraars een beroep op haar opsporingsdiensten. „We gaan ter plekke op onderzoek uit. Die aanpak loont enorm, waardoor Nederlandse verzekeraars uiteindelijk minder financiële schade oplopen.”

Rutkowski signaleert dat Nederlandse truckers in toenemende mate door Poolse prostituees en nepagenten worden bedwelmd waarna kapitale goederen worden gestolen.

Volgens woordvoerder Jaap Stalenburg van TVM, de grootste verzekeraar in de transportbranche, staat het Poolse detectivebureau binnen de internationale verzekeringswereld inmiddels hoog aangeschreven.

Stalenburg vindt het een uitstekende zaak dat de Nederlandse overheid onlangs een convenant heeft afgesloten met de verzekeraars in transport en logistiek voor de aanpak van de georganiseerde criminaliteit in de wegtransportsector. „Dat betekent niet dat de politie en justitie zich achter dat convenant kunnen verschuilen. Ze moeten internationaal samenwerken tegen deze gangsters”, aldus Stalenburg.

Verbaasd
Het Verbond van Verzekeraars is verbaasd over de werkwijze en is er niet van op de hoogte dat eigen leden van de Poolse activiteiten gebruikmaken. „Deze methode is niet tussen de Europese verbonden van verzekeraars afgestemd. Dus staan wij hier niet achter.”

De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (STAVC) is er eveneens geen voorstander van dat wapens ingezet worden. „We distantiëren ons van wildwesttaferelen”, aldus STAVC-woordvoerder Werner Postma.

Dit artikel verscheen op 20 juli 2005 in het dagblad de Telegraaf

Gerelateerde links:
- "Protection and the Market for Security" (59 minuten in MP3. 10 Mb)
- Marcel Roele: Diefstal wordt gedoogd
- Bart Croughs: Peter R. de Vries

Stichting MeerVrijheid
webmaster@meervrijheid.nl