Stinkend rijke weldoeners

Door Redactie

17 mei 2005

Het mooie van de vrije markt is dat veel van de meest succesvolle ondernemers niet de rijke elite bedienen, maar juist de grote massa: Henry Ford, Bill Gates, de oprichters van de Aldi en van Google: allen zijn stinkend rijk geworden door wat voorheen luxe- of ingewikkelde producten en diensten waren beschikbaar en toegankelijk te maken voor de grote massa. Het Parool bericht over de Amsterdamse ondernemers die het autonavigatiesysteem TomTom (inmiddels ook al eens aanbieding bij de Aldi geweest) op de markt brachten en nu naar de beurs gaan en zo wel eens stinkend rijk zouden kunnen worden.

AMSTERDAM - TomTom, de Amsterdamse fabrikant van hippe, betaalbare autonavigatiesystemen, gaat 27 mei naar de beurs. De eigenaren en managementtop incasseren daarmee elk een bedrag van tientallen miljoenen euro's.

Het moet de grootste Nederlandse beursgang worden na die van WorldOnline, iets meer dan vijf jaar geleden. De 26,35 miljoen aandelen, een kwart van het totaal, kosten tussen de veertien en 18,5 euro per stuk. Een prijs van veertien euro houdt in dat het bedrijf bijna 1,5 miljard euro waard is.

De eerste negen dagen wordt gepromoot in de Verenigde Staten, waar voor een technologiebedrijf als TomTom het meeste geld op te halen valt. Ook richt het bedrijf zich op Europese institutionele beleggers. Alleen in Nederland kunnen particuliere beleggers intekenen op de emissie. De te incasseren miljoenen moeten worden besteed aan 'onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten, internationale expansie en werkkapitaal', zo schrijft het bedrijf in een toelichting op de emissie. Zelfs overnames worden niet uitgesloten.

Maar uit de cijfers van de emissie blijkt heel iets anders. Driekwart van de aandelen komt van de vier grootaandeelhouders - het huidige management en de oprichters van het bedrijf - en één kwart bestaat uit nieuwe aandelen. Als de uitgiftekoers halverwege de veertien en 18,5 euro uitkomt (16,25 euro), verdwijnt 338 miljoen euro van de totale opbrengst van 456 miljoen euro regelrecht in de portemonnees van deze grootaandeelhouders. Voor expansie van het bedrijf rest dus 'slechts' zo'n 112 miljoen euro.

Desondanks zijn de aandelen van TomTom nog steeds een heerlijk hapje voor beleggers. De cijfers zijn werkelijk om van te smullen. De nettowinst is gestegen van 1,4 miljoen euro in 2002 tot 27,7 miljoen euro in 2004. Het bedrijf verwacht dit jaar bovendien een verdubbeling van de omzet van 2004, die 192,4 miljoen euro bedroeg.

Die omzetstijging wordt met name veroorzaakt door de groeiende hardwareverkoop, in het bijzonder van kaskraker TomTom Go, dat in het tweede kwartaal van 2004 op de markt werd gebracht. Daarvan werden vorig jaar een kwart miljoen exemplaren werden verkocht.
Door de verdere verspreiding en het massalere gebruik van navigatiesystemen zullen vele miljoenen euro's bespaard worden doordat men geen tijd verliest met verkeerd rijden of de weg zoeken, en zal de verkeersveiligheid allicht ook toenemen. Of de oprichters van TomTom het geld nu gaan herinvesteren of op gaan consumeren, het zij ze van harte gegund.


Stichting MeerVrijheid
webmaster@meervrijheid.nl