“You are neither right or wrong because the crowd diasagrees with you. You are right because your data and reasoning are right. ”
Benjamin Graham

Moberg levert Albert Heijn 297 miljoen op

Door Redactie

30 maart 2005

Zo'n anderhalf jaar geleden was Nederland in rep en roer vanwege het 'exorbitante' salaris dat de nieuwe Ahold topman, Moberg, zou gaan verdienen. Columnisten, journalisten, politici en andere volksmenners van links tot rechts spraken er schande van. Bart Croughs in één van zijn columns zag het echter anders en lijkt nu gelijk te krijgen.

Hij schreef:

Ahold heeft een jaaromzet van zo'n 63 miljard euro. Stel dat de nieuwe baas van Ahold een competente manager is, die erin slaagt Ahold uit de problemen te halen en een winst te laten maken van pak 'm beet 1% van de omzet. Stel tevens dat de kandidaat die tweede op het lijstje van de Ahold-commissarissen stond ook een competente vent is, en er ook in geslaagd zou zijn om Ahold uit de problemen te halen en winst te laten maken, zij het iets minder dan Moberg - pak 'm beet: 0.9% van de omzet. Stel verder dat kandidaat nummer twee een politiek correcte Elsevierlezer is, die er bij de salarisonderhandelingen in geslaagd zou zijn om z'n beloning omlaag te praten tot onder de magische grens van 940.000 euro per jaar. Moberg maakt in dit geval slechts zo'n 10% meer winst dan de nummer twee, maar haalt daarmee voor Ahold wel 63 miljoen euro extra per jaar binnen. Moberg is in dan niet miljoenen meer waard dan kandidaat nummer twee, maar tientallen miljoenen. Kortom, je zou dan kunnen concluderen dat Moberg met zijn magere miljoenensalaris wordt uitgebuit door het grootkapitaal. Lees verder...
Vandaag schrijft het Parool over de resultaten van het nieuwe opperhoofd en de strategie van Ahold:
AMSTERDAM - Albert Heijn draait, ondanks de toenemende concurrentie van prijsbrekers, steeds beter. Dankzij de prijzenslag stegen omzet en bedrijfsresultaat vorig jaar.

Moederconcern Ahold moest hoge verliezen accepteren op de verkoop van bedrijfsonderdelen.

De door Albert Heijn ontketende prijzenoorlog werpt zijn vruchten af. De lagere prijzen leveren de supermarktketen weliswaar minder op, maar de hogere verkopen die daaruit voortvloeien, maken die daling meer dan goed.

Het bedrijfsresultaat steeg bijna drie procent tot 297 miljoen euro. Ook de omzet steeg, ruim drie procent tot 6,4 miljard euro. Dat kwam ook doordat Ahold nieuwe winkels opende; zonder dit effect zou de omzet bijna één procent zijn gestegen.

Albert Heijn profiteert dubbel, omdat er meer producten van de eigen huismerken worden verkocht, ten koste van de A-merken.

Wel maakte Ahold boekverlies (443 miljoen) door de verkoop van dochterbedrijven in o.a. Zuid-Amerika, die door de vorige baas in rap tempo werden aangekocht en waar onder diens leiding een groot boekhoudschandaal rond ontstond. Deze fouten van zijn voorganger moeten dus door Moberg hersteld worden.

In ieder geval, de nieuwe baas van Ahold zorgt, in een zwakke economische periode, in ieder geval bij Albert Heijn voor lagere prijzen voor de klanten, en voor fors meer voordeel voor de aandeelhouders: Moberg lijkt zijn miljoenen meer dan waard. Ben dan ook benieuwd wanneer de eerste reacties (en excuses!) van de volksmenners binnen komen.


Stichting MeerVrijheid
webmaster@meervrijheid.nl